10 basale gode råd til styrketræning

I dette indlæg, vil vi give jer 10 rigtige gode råd, hvilket skal sørge for, at i får en sikker og effektiv styrketræning. Disse10 basale gode råd til en sikker og effektiv styrketræning, bruger vi altid til nybegynderne, men de mere erfarne kan også sagtens tage disse punkter til sig.

  • Lav altid mindst et eller to opvarmningssæt i hver øvelse. Brug en belastning der er ca. 50 % af det du regner som din træningsbelastning. Undgå at køre disse opvarmningssæt til udmattelse. Ved at opvarme, undgår du nogle ærgelige skader.
  • Prøv at få mindst et træningspas pr. uge. Det er meget vigtigt, da musklerne skal have lov til at restituere.
  • Træn aldrig den samme muskelgruppe to dage i træk. Dette er unødvendigt, og vil kunne give dig skader på sigt.
  • Varier din træning. Selv verdens bedste træningsprogram skal skiftes ud en gang i mellem. Dette er en tommelfinger regel, som alle bør bruge!
  • Træn generelt med fuldt bevægelsesudslag i øvelserne.
  • Tjek din teknik i et spejl. Øvelser med håndvægte og frie stænger kan man komme til at udføre skævt, hvis man ikke passer på. Dette kan også være en faktor der gør at i kan få skader, hvis øvelserne ikke bliver udført korrekt.
  • Træn med en makker. Det er godt for motivationen og man kan hjælpe hinanden med teknik samt spotte når vægten bliver for tung.
  • Husk at lave ordentlig træning for bugmusklerne og lænderyggen. Dette gør at i ikke skaber en skæv holdning i ryggen.
  • Træn aldrig når du er rigtig sulten. Hvis dit blodsukker er lavt vil din krop have en høj nedbrydning af protein – en dum ide når man gerne vil være stærkere. Så spis dig altid godt mæt inden træningen!
  • Umiddelbart efter træningen skal du få noget at spise eller drikke der indeholder sukker og protein. Derved restituerer du hurtigere og får mere ud af træningen. Her kan vi anbefale noget protein pulver, da det virker straks og er simpelt.

Vi håber i kunne bruge disse råd derude! De er guld værd!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*