Fokus på fuldkorn

Hvor sundt er fuldkorn?

Fuldkornsprodukter er sundere end andre kornprodukter, dette sker på grund af man i produktionsprocessen af f.eks. franskbrød og pasta (lys) fjerne skallerne, som er det sundeste ved kornet. Hvis man vil vælge det sunde valg, så skal man vælge produkter af fuldkornsmel. Endvidere skal man så ofte som muligt spise produkter som indeholder kerner – da hele kerne er svære for kroppen at fordøje, hvilket skaber en langsom og sund blodsukkerpåvirkning. Vælg derfor altid det sunde bestående af – kerner, fuldkornspasta, brune ris og fuldkornsbulgur.

Slank ved hjælp af fuldkorn

I skallen sidder en stort procentdel af de fibre som kornet indeholder. Når kroppen optager fibre, vil kroppen hurtigere blive mæt, og derved kan man benytte denne viden hvis man ønsker at tabe sig,

Sundt ved fuldkorn

Ved optagelse af fuldkorn får kroppen også vigtige aminosyrer som er nødvendige for kroppen, da disse ikke kan producere, men skal optages igennem kosten. Aminosyren sidder i aleuronlaget som er laget lige under skallen, dette betyder at disse kun optages ved fuldkorn. Inderst i kornet sidder kimen som indeholder fluerumættede fedtsyre, protein, mineraler og B/E vitaminer, alt sammen sundt for din krop.

Usundt hvid mel

Når kroppen optager produkter af hvidt mel – dvs. hvor skallerne fra kornet er fjernet – optager kroppen næsten kun tomme kalorier som lidt protein og vitaminer. Hvidt mel består af 80 procent frøhviden, som kun er tomme kalorier.  Endvidere indeholder hvidt mel ikke der før omtalte kim.

Følg med på bloggen, hvor vi i fremtiden vil kigge mere på hvad der er sundt for sin krop at indtage.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*