Romaskine og styrketræning

Jeg støder jævnligt på folk – tit unge knægte – der stolt fortæller, at de dyrker styrketræning med romaskine, og hvor godt det er. Jeg prøver som regel at forklare dem, at en romaskine på ingen måde er et effektivt redskab til styrketræning. Ikke alene, i hvert fald.

En romaskine kan være et udmærket supplement til reel styrketræning, men det kan absolut ikke erstatte det. Hvis din muskelmasse skal forsøges, kræver det nok belastning til, at muskelfibrene går i stykker. Det er er restitutionen af muskelfibrene, der øger muskelmassen. Den belastning kommer ikke med romaskinen.

Men hvad kan romaskinen så bruges til? Den er ganske udmærket til opvarmning og cardio. Min erfaring siger mig dog, at du får mere ud af løb og cykling til cardio.

Og nu lyder jeg bare som en gammel, sur mand. Nej, jeg synes ikke at en romaskine per definition er et dårligt redskab. Du får trænet en del muskelgrupper på én gang – inklusiv nogle stykker, der er nemme at glemme i den daglige styrketræning – og roning er godt for din kondition generelt. Men er dit mål større muskler, spilder du din tid.

Få gang i vægtene i stedet – det giver langt bedre resultater i længden. My 2 cents.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*