Træning til din skiferie

Dage på pisterne i bjergene er altid sjove og udfordrende, men lige så snart man kommer hjem om aftenen, er kroppen øm, og man kan næsten ikke gå. Dette kan dog forebygges ved enkle øvelser, så du forhåbentlig ikke bliver så øm igen næste gang, når du er afsted på skiferie. Der skal selvfølgelig være fokus på benene og skiøvelser. Derfor kan man have en bænk eller lave en linje på gulvet med tape, hvor man hopper over fra side til side. Disse øvelser skal så vidt mulig ligne øvelsen, som hvis du var ude at stå på ski og lavede slalom. Gentag disse øvelser både med samlet ben, men også enkeltvis, da dette vil styrke begge ben lige meget. Denne øvelse vil gøre dine muskler på hoften, lår og underbenene stærkere.

shutterstock_119590324

Undgå skaderne på skiferien

For at undgå skader og ømme muskler på skiferien, så skal der blot bruges et enkelt minut på leg-øvelser. Det vil ligeledes være en god idé at træne balancen, da dette ikke blot giver bedre balance, men også styrker kroppens muskler og holder dig skadesfri. Dette kan gøres både med og uden vægt. Hvis du ikke har trænet balancen før, så vil det være en god idé at starte med let vægt for opbyggelse af dette.

For at styrke kernemusklerne, især ryggen, er kettlebell øvelser gode. Vindmølle øvelsen med kettlebell er specielt god til at styrke din ryg, som er rigtig vigtig at have stærk, når du skal ud og stå på pisterne mange dage i træk. Det er generelt godt at styrke ryggen, da det næsten er grundelementet i kroppen, der derfor skal plejes og holdes ved lige for kroppens muskulatur. Tænk på, at hvis du har en svag kerne, så har du et svagt led. Det er derfor mest udsat for skader, som kan være farligt for skiløbere. Sørg derfor for at få trænet den jævnlig. Dette kan du også gøre ved at smide en bold frem og tilbage med en kammerat, mens du sidder på en stabilitetsbold. Denne øvelse styrker ryggen og maven rigtig meget samtidig med, at du er social med din kammerat. Hvis du ønsker yderligere træningsøvelser til at forhindre skader og ømme muskler på skiferien, så kan du se flere øvelser her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*