Udendørsløb vs Løb på løbebånd!

sEt løbebånd er en af ​​de mest populære øvelser både hjemme og i fitnesscenteret. Det er endvidere en rigtig god løsning, når vejret bliver mørkt og koldt og man derved mister motivationen til at skulle ud i disse vejrforhold. Der er mange delte meninger omkring hvad der egentligt er bedst. Er det løb udenfor eller løb på løbebåndet? Det kan være svært at sige, men der er naturligvis fordele og ulemper ved begge dele.

Generelt kan du få nogenlunde den samme træning på et løbebånd (kilde: utalelse fra løbebånd.dk) som når du løber udenfor så længe du vedligeholder den samme intensitet i din træning. Du kan normalt bedømme dette baseret på din puls eller hvor meget du anstrenger dig. Men hvis du løber i samme tempo på løbebåndet som udenfor på et flad fortovet , vil du forbruge mindre energi på løbebåndet . Dette skyldes den manglende vindmodstand , terræn ændringer, og fordi løbebåndets bælte hjælper dig frem. For at kompensere for løbebåndet, har undersøgelser vist, at man blot skal hæve løbebåndets hældning til mindst én procent. Dette vil simulere energiforbruget bedre af at gå eller løbe på et fladt fortovet udendørs.

Hvis du træner til et udendørsløb vil du naturligvis ønske at træne efter de betingelser løbet kræver, hvilket betyder at løbe udenfor. Det er fint at lave noget af din træning på løbebåndet, men prøv at løbe mindst 60 procent af det udendørs for at træne din krop til den ægte vare . Du vil være meget mere forberedt på de krav dine muskler og led kræver ved at løbe på et varieret terræn , hvis du løber udendørs. Du vil også blive vant til at løbe i forskellige vejrforhold og forskellige temperaturer. En anden vigtig overvejelse er, at løbebåndet ikke har nogen måde at simulere downhill løb, hvilket er afgørende, hvis du løber til en begivenhed, der har ujævn , eller varieret terræn. Tilsvarende er der ikke omgange på et løbebånd , som er en anden vigtig tilpasning din krop har brug for at gøre , hvis du planlægger at løbe udenfor.
Der er dog et par gode grunde til at bruge et løbebånd som en del af din træning, hvilket vil være belyst nedenfor:

Fordele ved et løbebånd:
Der findes Ingen undskyldninger for at droppe en løbetur om vejret , temperaturen eller terrænnet.
Man kan stoppe når som helst man ønsker.
Den glatte og bløde overflade er lettere for leddene.
Der er ingen bekymringer om personlig sikkerhed .

Fordele ved udendørsløb:
Du kan løbe hvor som helst og når som helst.
Du kommer til at nyde udsigten og naturen, og får frisk luft.
Du kan tage nye ruter og se noget nyt hver dag .

Hvis du ønsker at læse om flere fordele ved et løbebånd, kan du læse mere HER

Hvilken form for løb syntes du personligt er den bedste? Kom gerne med dine argumenter nedenfor:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*